Sínkenés
SKF sínkenés – darusín, nyomkarimakenés, wayside és on board megoldások


Hudra Dániel
ProjektmérnökSínkenés a Hennlichtől - Sokféle alkalmazási területen szerzett tapasztalat!
A sínkenés célja a kerék és sínfelület közötti súrlódás minimalizálása, amely jelentősen csökkenti a kopást, a zajt, valamint a sín és a kerék karbantartási igényét. Az SKF Rail Lubrication Solutions rendszerei – beleértve a nyomkarimakenő (gauge face lubrication) applikátorokat – kulcsfontosságúak a modern vasúti üzemeltetésben Az SKF rendszerek nagy előnye:
- akár 50 %‑kal csökkentett kopás és karbantartási igény,
- hosszabb sín- és kerékprofil megtartása,
- zajcsökkentés és gördülési ellenállás optimalizálása
Wayside (pályaszélen telepített) kenés
A wayside rendszerek érzékelők segítségével – pl. kerékszámláló – aktiválják a kenést majd a szivattyú szállítja a kenőanyagot az applikátor vagy kenőfurat felé. Az ellátórendszer rendelkeztem saját tartállyal vagy cserélhető hordószivattyús szivattyúval.
Applikátoros módszer: Nyitott vágányoknál legfőképp nagyvasúti vagy városi külterületen. Az SKF Wiper bar 12 pontos applikátora a kerék kerületének 70% a hossza és 12 ponton juttatja fel a kenőanyagot a lehető legközelebb a nyomkarimához és rendkívül magas hatásfokkal rendelkezik!
Furatos kenéses módszer: ez esetben az ellátórendszer a progresszív rendszeren kívül egyvezetékes is lehet, mely akár megállókban is alkalmazható, ahol a kerék megáll a kenési helyen. A további előnye, hogy rendkívüli kevés kenőanyagot juttat ki egy ciklusra. Általában villamos és egyéb burkolt vágánnyal rendelkező közlekedésben használatos nyomkarima kenés és sínfej kondicionálásra. A megfelelő furatkialakítással a hatásfoka a lehető legmagasabb amit el lehet érni.
Fő előnyök:
Kerékkopás és zaj jelentős csökkentése
Pontos, kis mennyiségű kenés
nagy távolságra (hosszú csővezeték) kiépíthető rendszer akár 350 bar nyomással
On Board (járműre szerelt) kenőrendszerek – EasyRail
Az SKF EasyRail rendszerek közvetlenül a szerelvény aljára van szerelve, így a kerékkarimára (flange) célzottan adagolják a kenőanyagot.
- Működési elvek:
- Oil‑air spray technológia: olaj finom permet formájában jutnak a kerék karimájára.
- Airless rendszerek különböző járműtípusokhoz, ahol egy elektromágneses szivattyú levegőmentesen lövi a kenőanyagot.
- Előnyök:
- Alacsony karbantartási igény
- Megbízható működés extrém körülmények között (hőség, hideg, por, fagy)
- Szabályozott adagolás, energia- és kenőanyag megtakarítás
Változatok: Compact, Low Pressure, High Pressure, (metró, gyorsvasút, teherforgalom)
Biológiailag lebomló kenőanyagok használata lehetséges
Wayside vs. On Board rendszerek összehasonlítása
Jellemző: | Wayside (pályaszél) | On Board (járműre szerelt) |
Kenés pontja: | Sín oldalfelülete (gauge face) vagy sínfejre (top of rail) | Kerékkarima (flange) |
Aktiválás módja: | Kerékszámláló szenzorral | Járműfedélzeti vezérlés |
Felvitel módja: | Applikátor, furat | Fúvóka |
Karbantartás: | Központi, statikus telepítés | Járműtípusonként eltérő |
Alkalmazási zóna: | Sínpálya íves szakaszai | Szerelvényen menetközben |
Előnyök összegezve: | Nagy távolság, nagy csőhossz, pontos mennyiség | Rugalmasság, közvetlen alkalmazás |
Darusín CRL 101 (nyomkarima) kenés – A gördülékeny anyagmozgatás kulcsa!
A darusínkenés során nyomkarima felületét keni egy görgős applikátor segítségével. A CRL 101-es rendszer ellátórendszere egy progresszív rendszer központi automata szivattyúval, amely eljuttatja az applikátor görgőihez a kenőanyag. Az applikátor a nyomkarimával érintkezve viszi fel és dolgozza rá a felületre. A rendszer használatával jelentősen növelhetjük a sín és a kerék élettettartamát.
Válassza az Önnek legmegfelelőbb sínkenést!
Forduljon hozzánk bizalommal és mi segítünk megtalálni az Ön igényeinek legmegfelelőbb megoldást!
Szakértői tanácsadásért forduljon hozzánk bizalommal! Műszaki kollégáink segítenek a megfelelő típus kiválasztásában.
